fredag 27. juni 2014

Steigtind og Skautuva


Søndag 15 juni hadde jeg egentlig planlagt å dra til Skautuva siden dette er en av 10-på-topp-turene, men siden turgruppa Keiservarden hadde planlagt å dra til Steigtind heiv jeg meg med og fikk overtalt dem til å bli med meg på Skautuva etterpå :-) Vi starter nemlig turene på samme sted (på Skaug på Bodøs nordside) og går første etappe opp på en stigning der man går til høyre mot Skautuva eller til venstre mot Steigtind.

Steigtind (703 moh) er en meget karakteristisk og markant topp i Bodø, og er den nest høyeste topp i Bodømarka.  De siste 200 høydemetrene er det bratt stigning til toppen. Fjellet har også et karakteristisk hull, veldig spesielt :-)

Deretter gikk vi ned og tok turen til Skautuva (626 moh), som ligger mellom Keiservarden og Steigtind.

Tilsammen brukte vi rundt 7 timer på hele turen fra Skaug,  og hadde en helt super dag med spreke jenter.



På Skautuva.
Fra venstre: Kristin, Anne Merethe, Ida, Beathe og Sissel
Foto: Ida Johanne Nova

Utsikt fra Skautuva. Foto: Ida Johanne Nova

På Steigtind
fra venstre: Cecilie, Sissel, Kristin, Anne Merethe,  Ida og Beathe

Tullinger på tur :-) Foto: Ida Johanne Nova

Ja takk, begge deler :-) Foto: Ida Johanne Nova


Steigtindhullet. Foto: Ida Johanne Nova






Meg selv på toppen av Steigtind

I det karakteristiske Steigtindhullet :-)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar