søndag 29. juni 2014

De syv søstre


Jeg har lenge hatt en crazy drøm om å gå på toppene på fjellrekken "De syv søstre" i Sandnessjøen.

Bakgrunn:  Som lita jente hørte jeg min for lengst avdøde far entusiastisk fortelle om de berømte søstrene i Sandnessjøen, og etterhvert kom det en tanke om at disse søstrene hadde jeg veldig lyst til å få et tettere kjennskap til :-) Til og med dronning Sonja har vært å besøkt søstrene!

Lørdag 28. juni 2014 kom endelig dagen da toppene skulle bestiges!

En  måneds tid på forhånd fant jeg litt tilfeldig ut at Rana turistforening arrangerte fellestur til de syv søstre, og det passet meg jo midt i blinken! Jeg meldte meg på og bestilte sporenstraks flybilletter fra Bodø til Sandnessjøen samt hotell (selvfølgelig på Rica De syv søstre), uten å tenke på mulighetene for dårlig vær og evnt mulighet for avlysning. Denne turen var jeg veldig motivert for å gjennomføre uansett :-)

Heldigvis hadde jeg en kollega fra Mo i Rana (Heidi) som var påmeldt turen, da var det enklere å ta beslutningen om å bli med.

Dagen viste seg heldigvis å bli HELT fantastisk og HELT magisk og eventyrlig, både værmessig med solskinn og passelig temperatur og ikke minst hyggelig selskap. Vi møtte opp med start fra Breitinden kl 10 lørdag morgen,  21 personer tilsammen inkl. 2 turledere
.
De syv søstre sett fra Dønna (bilde fra Wikipedia)
De syv søstre består av fra venstre:  Botnkrona 1072 moh, Grytfoten 1019 moh, Skjæringen 1037 moh, Tvillingene 945/980 moh,  Kvasstinden 1010 moh og Breitiden 910 moh.


Heidi og jeg klar til avmarsj :-)
Første topp til Breitiden tok sin tid, sånn ca. 3,5 time og når vi endelig kom på toppen var det et utrolig vakkert utsikt med formidabel utsikt mot Helgelandskysten og "de tusen øyers rike".  
Jeg og Heidi på toppen av Breitiden 910 moh.

Pause etter Breitiden og Kvasstinden i bakgrunnen som var neste mål for turen
Fra Kvasstiden var det uendelig vakker utsikt

Selfie på toppen av Kvasstinden med Dønna i bakgrunnen
Mellom Breitiden og Kvasstinden og på vei mot tvillingene


Selfie ferdig med 2 topper og på vei mot tvillingene
På vei mot tvillingene etter Kvasstinden

Utsikt fra tvilling 1
Meg selv på første tvillingsøstra

Utsikt fra tvilling 2

For hver tind vi besteg var det noen som valgte å avslutte og gå ned, og når jeg var ferdig med 4 topper inkl tvillingene ønsket alle i mitt turfølge å avslutte. Målet mitt var opprinnelig å besøke alle søstrene, men nå var klokken begynt å nærme seg midnatt, og det syntes fornuftig å avslutte selv om jeg hadde mest lyst til å fortsette og ta alle toppene. Men det var veldig uaktuelt å gå videre alene på egenhånd.

Nedgangen ble en lang og krevende etappe på slitne føtter, men utsikten var helt formidabel i midnattsola:


Avslutning ved solnedgang

Her diverse bilder fra turen:
















Selv om jeg underveis, spesielt under krevende etapper, virkelig lurte på hva jeg hadde tenkt på når jeg meldte meg på, vil turen for alltid stå som et magisk og eventyrlig minne for evig tid <3 !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar