mandag 21. juli 2014

Børtinden

Søndag 20. juli gikk turen til Børtinden, 1046 moh, som er en av fjelltoppene i Åselitindan, som igjen er en del av Børvasstindene. Turvenner denne gang var min niese Rakel og svoger Petter. Været var fantastisk bra, solskinn og rundt 28 grader.

For å komme til utgangspunktet/turstart, kjører du fra Bodø via Saltstraumen og tar av mot Misvær. Når du kommer til skiltet som viser Børelva til høyre, kjører du så langt du kommer og ender opp på  en parkeringsplass ved Børvatnet.

Herfra går du over brua som til venstre anviser retning til Lurfjellhytta og tar retning rett vestover opp mot Vardfjellet (rett til høyre for informasjonsskilt). Her er det tydelig sti, og lenger opp også småvarder underveis.

Her har du gått over brua fra parkeringsplassen og
 tar veien videre rett til høyre fra skiltet i midten

Fra Vardfjellet kommer du ned til Tindvatnet, et flott lite vann som du krysser før du tar stien oppover mellom skarder mellom Børtind og Ryptind (eller 1111 som det også kalles).

Vakre Tindvannet

Her har vi passert Tindvannet og er på vei opp mot Børtinden

Tindvannet

Fortsatt en god del snøområder opp mot toppen
Her var det mye områder med snø, som var greie å gå over Vi skrådde oppover slik at vi kom helt opp i skardet før vi gikk oppover selve Børtinden. Selve oppstigningen var veldig luftig til tider (spesielt etter min svogers smak :) og vi fant fort ut at det tryggeste måten å komme seg opp var via selve eggen på tinden.  Vi brukte 2 timer og 45 min opp til toppen, og litt mindre tid ned.

Den siste luftige klatringen opp mot toppen

Oppe på toppen

På toppen og belønningen er nydelig utsikt i alle himmelretninger

På toppen og ser mot Per Karlsatind og Sandhornet helt i bakkant
 i

På vei ned og det gikk kjapt nedover snøområdene :)