søndag 2. august 2015

Fjellturer gir meg lykke!

Denne uka kom jeg i mål på alle 10 på toppturene i Bodø for 2015 :-)

Har ikke vært så veldig aktiv med å skrive innlegg i år, men nå slår jeg til med et sammendrag av alle turene i regi av "ti på topp" :-)!

Jeg blir inspirert av konsepter som "ti på topp", og dette er 3 året på rad jeg har gjennomført alle turene på 10 på topp Bodø i regi av  Bedriftsidretten. Jeg lar meg også inspirere av turbøker via bedriftslaget på jobben min (NAV Frisk), der det er trekning av gavekort blant de som har gjennomført turer.  All honnør til alle ildsjeler som bidrar til å få folk ut i naturen!

Å gå på fjellturer er rene "kinderegget" for min del;
  • det gjør meg sprek og gir meg god helse (psykisk og fysisk), 
  • det gir meg ro og harmoni, 
  • det gir meg vakker utsikt og gode turopplevelser. 
Jeg blir rett og slett lykkelig av disse fine stundene på tur! Håper jeg vil være i stand til å gå slike turer i mange år fremover! Ofte får jeg spørsmål om hvordan jeg får tid til å gå så mange turer (eller trene), og svaret mitt er at dette er en forutsetning for å makte en krevende hverdag (både jobb og privat). En aktiv hverdag gir meg god styrke til å takle hverdagen. Det er selvfølgelig også en prioritering av hva man ønsker å bruke tiden sin på. For å si det slik; jeg blir nok aldri til å vinne en pris i husmorrelaterte aktiviteter :-)

De korte turene nært Bodø tar jeg gjerne alene, mens de litt lengre bestandig med turvenner, Både fordi det er sosialt og koselig, men også fordi jeg er ganske dårlig på retningssans og fordi det er litt risikabelt å dra alene på lengre turer. Spesielt hvis man ikke er godt kjent i terrenget.

Sommeren 2015 ble ikke slik de 2 somrene forut, det var mye tåke og regn og ikke så mange solværsdager (iallefall ikke pr. utgangen av juli).  Mange av fjellturene ble tatt på slike gråværsdager, Selvfølgelig hadde det vært finere med fantastisk utsikt på fjelltoppene, istedet for bare tåke og skodde.  Men man kan ikke la været stoppe fine turopplevelser! På de største fjelltoppene ligger det fortsatt mye snø opp langs toppen, og tviler vel på at det forsvinner slik været har vært så langt i sommer.

Takk for fine stunder sammen med gode turvenner! Spesielt takk til min superspreke niese Rakel <3, som har vært med meg på de fleste turene, og har ventet tålmodig på toppene på tanta :-)

Vakker natur ned fra Kvalhornet
Disse turene ble gjennomført i kronologisk rekkefølge etter toppstørrelse fordi som har lyst til å lese mer om turene mine:

Vågnakken (263 moh) 3. mai. 
Start ca. 25 min fra Bodø sentrum rett forbi Tverlandet. Bruker ca. 1,5 time på hele turen. Veldig godt merket løype og veldig godt tilrettelagte stier. Tverlendinger er flinke folk!  (er tilfeldigvis selv fra Tverlandet :-) 



Junkerfjellet (283 moh) 
Start ved Maskinisten rett ved Bodø sentrum. Lett tilgjengelig fjelltur. Turen tar ca. 1 time t/r. 



Keiservarden (366 moh) 
Start enten ved Maskinisten eller ved turisthytta i Bodø sentrum. Jeg synes turen fra turisthytta er finest, her har du vakker utsikt hele veien. Er ofte på tur til Keiservarden, vakreste plassen på jord :-) Turen tar ca. 1 time t/r.  Mange ulike stier både opp og ned, og du finner alltid frem. Her har vi den vakre midnattsola fra 30 mai til 12 juli, forutsatt fri horisont mot nord. Et typisk bilde fra Keiservarden viser som regel Landegode i bakgrunnen (og Lofotveggen bak det igjen). Vi er heldige i Bodø som har denne nydelige sentralt plassert i byen, med en fantastisk utsikt i alle himmelretninger. 
Min favorittopp Keiservarden <3


Midnattsola 

Retningsskive som viser alle mulige fjell og steder rundt omkring


Jeg feiret 17. mai på toppen. 

Blombakkfjellet  (552 moh) 
Oppstart ved Heggmoen på VatnVatnet (ca 40 min å kjøre fra Bodø sentrum.  Bruker ca. 2,5 time totalt. Var på turen 2 ganger, den ene gangen med turgruppa Keiservarden i slutten av mai, og den andre gangen i juni.
Turgruppa Keiservarden




Svendalfjellet (607 moh) 
Flere steder å gå opp, både ved den gamle alpinbakken (gå rett opp)  og ved Heia (stor ny parkeringsplass der du går ved en god utarbeidet sti). I år tok jeg turen via Heia, og turen tok ca. 4 timer.  Turen ble tatt i mai på en skikkelig gråværsdag (derfor ikke så mange bilder), og det var mye snø som vi gikk igjennom, derfor litt krevende tur. Det var ikke veldig enkelt å finne frem. 

Vi fant frem til slutt -heldigvis! :-)

Seta (660 moh) 
Seta ligger på vakre Kjerringøy (du tar 8 min ferje fra Festvåg som ligger 20 km nord for Bodø sentrum). Turen bør definitivt kombineres med besøk på handelsstedet. Vi brukte ca. 3 timer t/r på turen fra Låter (du kjører 2 mil fra ferjeleiet forbi handelsstedet). Følg stien opp til demningen, og til høyre mot Strandåtind, så til venstre. 

Nok en gråværsdag, og vi så ingen ting på toppen. 
Bilder fra Setaturen i juni 



Litltinden (717 moh) 
Oppstart rett før Festvåg (øverst i Valvikdalen ved den første skarpe svingen), ca 20 km å kjøre nordover fra Bodø sentrum. 

Denne gangen var jeg med turgruppa Keiservarden på tur, og vi var en hel gjeng som tok turen en fin solskinnsdag i mai.

På toppen 
Sidsel&Sissel 


Kvalhornet (962 moh) 
Oppstart ved Valnesfjord. Vi startet ved Bringsli (du kan også starte ved Nordvika - som er den offisielle 10 på topp -traseen), og turen gikk gjennom fantastisk vakker natur i meget godt merket sti OG i solskinn (til en forandring:) Turen tok ca. 4 timer tur/retur. 



Med min gode turkompis Alva :-) 

Utrolig flott trase fra bringsli (anbefales!)




Per Karlsatinden (1036 moh) 

Oppstart ved Fjell, ca 45 min å kjøre nedover kystriksveien fra Bodø sentrum. 
Nok en gråværsdag på tur. Vi brukte ca 3,5 timer  t/r på turen. 
På toppen - Rakel og meg :-)

Mye skodde på toppen

Lurfjelltindan (1284 moh) 
Bodøs høyeste fjell og denne turen krever at man setter av en hel dag. Mange setter av 2 dager med overnatting på Lurfjellhytta. Det er 4 ulike alternativ til oppstart, fra Lurfjellhytta, Børvatnet, Åselidalen eller via Beiarfjellet. 

Vi valgte oppstart ved Svartvassetra. Kjør i retning mot Misvær, kjør litt forbi Oldereid og følg en gårdsvei ca. 6 km til du kommer til setra. Gårdsveien er veldig smal, og jeg er sjeleglad jeg har sluppet å møte biler på veien opp! Det er den raskeste turen. Vi brukte 8,5 timer t/r på turen. Fantastisk flott tur, vi hadde stort sett oppholdsvær, tidvis sol men når vi kom på toppen var det tåke som gjorde utsikta minimal. 

Utsikt til Bodø - mellom Børvasstindene på vei opp

På toppen med mine søstre (+ svoger og niese)

Den lange veien ned  - lands eggen 

På vei opp - og vi tar ut retningen :-)

Mange snøpartier å forsere 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar